ورق های فلزی و آهن آلات

خدمات انواع ورق فلزی (خمکاری،برشکاری،سوراخ کای و پرسکاری)

خدمات انواع ورق فلزی

خدمات برشکاری ورق آهن :

به دلیل اینکه ورق های فولادی و فلزی به صورت رول در بازار عرضه می گردد برای استفاده آن ها را باید در سایزهای خاص برش داد زیرا ورق خام و برش نخورده اصولا کاربرد خاصی ندارد . به جهت پاسخ به نیاز بازار و درخواست مشتری ورق های فلزی در ابعاد مختلف برش می دهند . خدمات پانچ ورق آهن نیز نمونه ای خدمات برشکاری به شمار می آید . معمولا ورق های فلزی به صورت فابریک به بازار عرضه می شوند . ورق فابریک در واقع همان ورق فلزی به صورت رول در ابعاد استاندارد می باشد .

بنابراین این ورق ها با توجه به نوع مصارف خاص در اندازه های مورد نظر جهت استفاده برش می دهند . به طور کلی برش ورق فلزی به صورت رول به رول یا رول به شیت یا همان ورقه صورت می گیرد . برش ورق رول به رول ، برش ورق به صورت عرضی برای کوچک تر کردن عرض ورق انجام می باشد ، در حالی که در برش رول به شیت طول و عرض ورق با ابعاد خاص مورد استفاده برش داده می شود.

روش های مختلف برش ورق فلزی :

با توجه به نوع کاربرد و میزان کیفیت مورد نیاز مشتری روش های مختلفی برای برش دادن ورق فلزی در ابعاد و اشکال مختلف وجود دارد که به تعدادی از این روش های برشکاری ورق اشاره می کنیم :

فرزکاری ، سنگ زنی ، برش ورق به روش پلاسما ، برش لیزری ورق ، برش ورق با واتر جت ، برش ورق با گیوتین ، رزوه زنی ، تراشکاری و برش رول ورق آهن با هوا گاز به صورت معمول مورد استفاده قرار می گیرد .

برش دادن ورق فلزی با فرز :

در برش ورق با فرز ممکن است تجهیز برش شما دستی و یا ماشینی باشد ، در این صورت ممکن است ورق آهنی دارای لبه های برش صاف و صیقلی نمی باشد . این روش برش ورق بیشتر برای ورق های با ضخامت کم ، معمولا در حدود 25 میلیمتر مناسب تر می باشد . یکی از ویژگی های مهم در برش لیزری ورق فلزی این است که هنگام برش لبه های کار از دقت و کیفیت بالایی برخوردار می شود . در برش لیزری ورق به دلیل متمرکز بودن ناحیه حرارتی برش بر روی یک نقطه احتمال این که قطعه تاب بردارد کاهش می یابد . در برش لیزری به دلیل دقت بالا در حدود 0.01 دارای محبوبیت بیشتری نسبت به سایر روش های برشکاری ورق فلزی می باشد .

برش لیزری انواع ورق های فلزی
برش لیزر بر روی انواع ورق‌های فلزی از قبیل آهن، مس، گالوانیزه، استیل، برنج، الومینیوم، آلیاژهای مختلف

برش دادن ورق آهنی با آب :

برای برش ورق آهنی ، سطح فلز را در معرض آب با فشار بالا و به صورت متمرکز قرار می دهند . به دلیل اینکه فلز را با آب برش می دهند سطح آن داغ نمی شود و فرایند برش راحت تر انجام می پذیرد .

برش میلگرد، برش ورق، برش پروفیل و برش لوله با آب
واترجت فناوری است که بوسیله آن از جریان بالای فشار آب برای برش دادن طیف گسترده‌ای از مواد استفاده می‌شود.

برش دادن ورق با دستگاه گیوتین :

گیوتین در برشکاری ورق اغلب برای پانچ ورق فلزی و تبدیل رول به شیت مورد استفاده قرار می گیرد . به این صورت که رول را زیر قالب های دستگاه با ابعاد مناسب قرار می دهند و با فشردت پدال یا دکمه مربوطه ورق برش داده می شود .

برش به روش گیوتین یکی ار سریع ترین و بهترین روشهای برش ورقهای فلزی است.در این روش برش ورق،چهارگوش،تمیز و مستقیم صورت می گیرد.
دستگاه های گیوتین برای برش انواع ورق ها در ضخامت های مختلف می باشد. ورق کاری به مجموع عملیاتی اطلاق می شود که بمنظور فرم دادن ورق انجام می گیرد .

خدمات برشکاری انواع ورق فلزی :

اصولا شرکت های موفق در زمینه برش ورق با توجه به تجهیزات و خدمات خود در زمینه برش ورق می تواند انواع ورق های فولادی را در ابعاد مورد نظر مشتری برش دهند . خدمات برشکاری ورق با توجه به نوع ورق به شرح زیر می باشد :

  • برش ورق گالوانیزه
  • برش ورق رنگی
  • برشکاری ورق سیاه
  • برشکاری ورق آلومینیوم
  • خمکاری ورق
  • خمکاری ورق آهن

sheet metal bending یا خمکاری ورق های فولادی و فلزی :

خمکاری ورق های فولادی پرکاربردترین کارها در صنعت خدمات برشکاری ورق می باشد . خمکاری ورق در زمینه های مختلفی از جمله ساختمان سازی ، صنایع کشتی سازی ، باکس های صنعت الکترونیک و کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد .

خمکاری سی ان سی CNC خمکاری ورق فلزی و خمکاری سی ان سی CNC خمکاری انواع ورق، خم ورقهای فلزی، خم کردن لوله
هنگامی که قطعه تحت فرآیند خم کاری قرار می‌گیرد، قسمت‌های داخلی ورق در منطقه خم تحت فشار و قسمت‌های بیرونی تحت کشش قرار می‌گیرند.

منظور از خم کاری ورق چیست؟

خمکاری ورق فلزی عملیاتی است که بر اثر آن ورق فولادی با توجه به کاربرد مد نظر تحت فشار خم و زاوبه دار می کنند . با توجه به نوع ورق و کاربرد آن روش خمکاری ورق به صورت گرم و در دمای بالا و یا روش سرد و در دمای پائین تر انتخاب می شود . روش های مختلفی برای خمکاری ورق با توجه به جنس ورق ، ضخامت ، طرح مورد نظر برای خم کردن و میزان خمش وجود دارد . جنس ورق فلزی تعیین کننده روش خمکاری ورق به روش سرد یا گرم می باشد .

در خمکاری ورق باید به میزان کربن کربن توجه داشت که از یک مقدار معینی بیشتر نباشد . معمولا برای خم کردن ورق ابتدا آن را مقداری گرم می کنند . اگر کربن ورق بیش از 1/2 درصد باشد خاصیت خمکاری آن به صورت محسوسی کاهش پیدا می کند . ورق های نوع دیگر به جز ورق های روی و آلومینیوم را می توان به روش سرد خمکاری کرد . در خمکاری ورق باید به میزان فشاری که بر روی پانچ ئارد می شود دقت شود در غیر اینصورت ممکن است ورق دارای چین یا ترک خوردگی گردد . در ادامه به انواع روش های خم کاری ورق های فلزی اشاره خواهیم کرد .

روش های مختلف خمکاری ورق :

  • خمکاری v
  • خمکاری فلنج
  • خمکاری برشی
  • خمکاری دورانی
  • خمکاری منحنی
  • خمکاری هوایی و خمکاری u (کانالی)

انتخاب هر یک از روش های خمکاری ورق با توجه به شکل نهایی می باشد . همچنین ممکن است ویژگی هایی مانند شکل قالب خمکاری ورق، سمبه و حتی پانچ نیز ممکن است تغییر یابد.

عوامل متعدد در هزینه خمکاری ورق :

معمولا عوامل مختلفی در هزینه های خمکاری ورق موثر هستند اما مهم ترین این عوامل نوع طرح ، میزان استفاده و تجهیزات مورد استفاده در خم کاری ورق هستند . در کارگاه خمکاری ورق، انواع ورق با قرار گرفتن بر روی قطعه ای توخالی مانند سمبه و وارد کردن فشار  از طرف بالا ورق را در اشکال مختلف شکل می دهند . انواع قالب های خمکاری در طرح های مختلفی وجود دارد که با توجه به طرح نهایی و نوع کاربرد ورق فلزی استفاده می شود .

تولید وسایل فلزی با پرسکاری ورق آهن :

از قدیمی ترین روش های تولید وسایل فلزی پرسکاری ورق آهن می باشد . خدمات پرسکاری ورق در واقع تهیه و ساخت قطعات بریده شده در اندازه و شکل خاص با استفاده از دستگاه پرس به عنوان دستگاه اصلی می باشد .

آشنایی با انواع دستگاه پرس کاری ورق :

  • پرس پیچی
  • پرس اصطکاکی
  • پرس ضربه ای
  • پرس هیدرولیکی

با توجه نوع قطعاتی که قصد ساخت آن را داریم می توان یکی از روش های پرس ورق ذکر شده را انتخاب نمود .

مهم ترین کاربرد دستگاه پرس هیدرولیکی و اصطکاکی بریدن و فرم دادن ورق می باشد . بعد از نوع پرس قالب از دیگر تجهیزات مهم به شمار می آید . که با توجه به فرم قطعه مورد نظر استفاده می شود . قالب ها از دو قسمت مهم توپر یا سمبه ، تو خالی یا ماتریس تشکیل شده اند .

 خدمات پرسکاری ورق به صورت خودکار و نیمه خودکار شکل فلزات را بدون براده برداری تغییر می دهد . کلیه دستگاه ها پرسکار موجود در کارگاه های پرسکاری از جدیدترین و بروزترین تجهیزات پرس ورق می باشد . که در میان این تجهیزات می توان به پرسهای ضربه ای ، دنده ای ، پنوماتیک و کلاج دار اشاره کرد که می توان عملیات های پرسکاری را با استفاده از آنها انجام داد .

پرسکاری آهن و پرسکاری ورق آهن
پرسکاری انواع ورقهای اهن.استیل.برنج و… باکیفیت ممتاز تولیدقطعات صنعتی جهت واحدهای تولیدی تامین قطعات فلزی

مهم ترین مزیت های پرسکاری ورق :

  • زمان کوتاه برای تولید و ساخت قطعات
  • عدم ایجاد محدودیت در جنس تولیدی
  • دقت زیاد در تولید قطعات و تلرانس کم

شناخت انواع دستگاه پرسکاری آهن :

در کل سه نوع دستگاه پرس برای پرسکاری ورق وجود دارد :

  • پرس هایی با سقوط آزاد چکش برای عملیات های آهنگری که وابسته به انرژی پرس هستند
  • پرس های وابسته به مسیر یا پرس های مکانیکی لنگ و بادامکی
  • پرس های وابسته به نیرو یا  هیدرولیکی

پانچ کردن ورق فلزی :

ایجاد حفره و برجستگی بر روی سطح فلز را پانچ می گویند . یکی از انواع دستگاه های پانچ ورق فلزی ، پانچ هیدرولیکی ورق است . پانچ ورق را بنام سوراخ کاری ورق فلزی هم می شناسند . انواع ورق هایی که می توان در اشکال و ابعاد مختلف پانچ کرد به شرح زیر است :

ورق های فولادی ، آلومینیومی و برنجی و مسی

از مهم ترین کاربردهای ورق پانچ شده می توان به ساخت حصار ، ساخت دیواره های دستگیره راه پله ها ، ساخت انواع صندلی ها ، ساخت دیوارهای امنیتی و … اشاره کرد .

فرآیند پانچ و سوراخکاری ورق های فلزی
غالباً پانچ پس از عبور از قطعه و سوراخ کردن آن، به یک حفره جدیده در زیر قطعه وارد می‌شود.

دستگاه سوراخ کاری یا پانچ ورق فولادی :

با توجه به نوع شکل سوراخ و ورق فلزی می توان از دستگاه های مختلفی برای سوراخ کاری ورق استفاده کرد که به آن اشاره می کنیم .

  • دستگاه سوراخ کاری ورق فلزی دستی
  • دستگاه سوراخ کاری ورق هیدرولیکی
  • دستگاه سوراخ کاری ورق با گیوتین ضربه ای
  • دستگاه سوراخ کاری ورق با استفاده از دستگاه cnc
  • سوراخ کاری ورق فولادی با استفاده از دستگاه cnc

محبوبترین دستگاه های پانچ ورق دستگاه CNC برای فرم دهی و برش انواع فلز می باشد . از دستگاه cnc برای پانچ قطعات تجهیزات مختلفی مورد استفاده قرارمی گیرد . از مهم ترین کاربردهای ورق پانچ و مشبک می توان  به صنعت هواپیماسازی، ساختمان سازی، ساخت آسانسور و ساخت تابلو  اشاره کرد.

دستگاه پانچ ورق هیدرولیکی :

این دستگاه از نوع ضربه ای می باشد که فشار روغن باعث سوراخ شده ورق می شود . در اصطلاح به این دستگاه ها گیوتین ضربه ای نیز گفته می شود .