ورق روغنی چیست؟ معرفی نورد سرد یا ورق روغنی

اصطلاح ورق‌های روغنی در صنعت فولاد بسیار شنیده می‌شود. ورق‌های فولادی به دو صورت نورد سرد و ورق سیاه یا نورد گرم تولید می‌شوند. نورد سرد به علت دارا بودن مقاومت بالا و ظاهر جذاب در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارد. در این مطلب نورد سرد یا ورق‌ روغنی را به‌طور کامل معرفی کرده و ویژگی‌ها و کاربردهای آن را بیان می‌کنیم.

مشخصات ورق روغنی

ورقه روغنی که در انگلیسی به آن Cold Rolled Steel Sheet گفته می‌شود، با استفاده از تکنولوژی نورد سرد تولیدشده و پایه تولید ورق‌های گالوانیزه است. در این تکنولوژی ورق‌های با ضخامت بالا به ورق‌های با ضخامت کمتر تبدیل‌شده و پس از تولید برای جلوگیری از زنگ‌زدگی یا موارد دیگر، روغن‌کاری می‌شوند. در تولید این ورق‌ها از روش هیدروفرمینگ استفاده‌شده است. در این روش؛ ورق‌ها توسط یک سیال در دمای اتاق به همراه یک قالب مخصوص فشرده می‌شوند. استفاده از این روش به دلیل هزینه کمتر نسبت به روش‌های دیگر و استحکام محصول نهایی از سال 1980 بسیار مور توجه قرار گرفت.

تولیدکننده‌های ایرانی و خارجی

کارخانه‌های تولیدکننده ورق‌های روغنی ایرانی باکیفیت عبارت‌اند از: فولاد مبارکه اصفهان، فولاد درخشان، هفت الماس و فولاد غرب. ورق‌های خارجی موجود در بازار از کشورهای چین، کره، قزاقستان، روسیه و هند وارد می‌شوند.

انواع ورق روغنی

در صنعت فولاد؛ ورق‌های روغنی را بر اساس ترکیب درصد اجزای تشکیل‌دهنده آن، طبقه‌بندی می‌کنند. عناصر سازنده آلیاژ ورق‌های روغنی؛ کربن، سیلیسیم، منگنز، کروم، فسفر، گوگرد و … هستند. انواع ورق با توجه به ترکیب درصد اجزای موجود در آلیاژ عبارت‌اند از:

  • ورق St12: پرکاربردترین ورق موجود در بازار به‌خصوص در حوزه ساخت‌وساز است. این ورق بانام‌های ورق‌های روغنی معمولی یا ورق کششی نیز شناخته می‌شود. تاریخ انقضا آن‌ها تا 18 ماه است و نسبت به سایر ورق‌ها طولانی‌تر محسوب می‌شود.
  • ورق St13: این نوع ورق‌ها، ورق نیمه‌کششی نیز نامیده می‌شوند و تاریخ انقضای در حدود 8 ماه دارند. این ورق‌ها در حوزه‌هایی که پرس‌کاری کم‌عمق دارند مانند سازه‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی کاربرد دارند.
  • ورق St14: یا ورق‌های فوق کششی با انعطاف بالا برای پرس‌کاری‌های با عمق زیاد مناسب هستند. تاریخ انقضای این ورق‌ها حداکثر 8 ماه است و بیشتر در صنایع خودروسازی برای تولید فیلتر‌های اتومبیل کاربرد دارند.
  • ورق Ek2 و QStE: از خصوصیت این ورق‌ها می‌توان به لعاب پذیری و مقاومت در برابر سایش و خوردگی اشاره کرد. این ورق‌ها در تولید صفحه اجاق‌گاز و قطعات قسمت پایین خودرو کاربرد دارند.

راهنمای خرید ورق روغنی اصفهان

مشتری پس از استعلام قیمت ورق روغنی اصفهان از کارشناسان ایران نیاز ، منتظر ارائه قیمت ورق روغنی ، مشخصات ورق ، نحوه پرداخت و زمان ارسال ورق روغنی را را از ما دریافت خواهد نمود. پس از تائید نهایی توسط مشتری و پرداخت هزینه خرید ورق روغنی طبق توافق طرفین طبق زمانبندی اعلامی و پرداخت قیمت کرایه توسط مشتری دستور بارگیری و ارسال ورق به آدرس داده شده خریدار داده خواهد شد.

ورق روغنی اصفهان

ابعاد و ویژگی‌های ورق روغنی

ورق‌های روغنی در ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید و در بازار با درجات متفاوت به فروش می‌رسند. ضخامت استاندارد این ورق‌ها بین 0.3 تا 3 میلی‌متر و عرض استاندارد آن‌ها بین 100 تا 125 سانتی‌متر است. وزن ورق‌های‌ روغنی به ضخامت و ابعاد آن‌ها‌ بستگی دارد و به‌عنوان یک‌راه ساده؛ با ضرب ابعاد و ضخامت در چگالی ورق، می‌توان وزن هر ورق را به دست آورد. حداقل وزن این ورق‌ها باضخامت 5/0 میلی‌متر و ابعاد 2*1 متر برابر با 8 کیلوگرم و حداکثر وزن آن برای ورقی باضخامت 5/1 میلی‌متر و ابعاد 2.5*1.25 متر برابر با 38 کیلوگرم است. ضخامت این ورق‌ها تقریباً برابر با ورق آهنی با ابعاد مشابه است.

در هنگام تولید ورق‌های روغنی؛ فولاد در دمای کمتری شکل داده می‌شود و همین امر سبب می‌شود تا مقاومت این ورق‌ها در برابر کشش و شکل‌پذیری زیاد شود. به همین دلیل مقاومت این ورق‌ها از نورد گرم بیشتر است. ورق‌های روغنی پس از ساخت تغییر شکل نداده و جمع نمی‌شوند. این ورق‌ها پروسه تولید کوتاهی دارند و برای استفاده‌های فوری مناسب هستند. ورق‌های روغنی دارای تاریخ انقضا هستند و پس از مدتی از گذشت تاریخ‌مصرف، هنگام پرس‌کاری پاره می‌شوند.

کاربرد ورق‌های روغنی

ظاهر ورق‌های روغنی از کیفیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل از این ورق‌ها در تولید محصولاتی که کیفیت ظاهری مهم است استفاده می‌شود. همچنین ورق روغنی به دلیل قابلیت پرس‌کاری، برای ایجاد شکل‌های ظریف و زیبا به کار می‌رود. این ورق‌ها در صنایع مختلف کاربردهای متفاوتی دارند. برخی از کاربردهای ورق‌های روغنی در ادامه آمده است:

  • تولید مبلمان: از این ورق‌ها در تولید مبلمان و کمدهای فلزی موجود در ادارات، دانشگاه‌ها، مدرسه‌ها و تخت خواب‌های فلزی استفاده می‌شود.
  • خودروسازی: در تولید بدنه خودرو، اگزوز و فیلتر هوا از انواع آلیاژهای این ورق استفاده می‌شود.
  • ساختمان‌سازی: تولید پروفیل‌های درب و پنجره و پروفیل‌های ساختمانی از کاربردهای این ورق‌ها هستند.
  • لوازم‌خانگی: در ساخت بدنه و قطعات یخچال، اجاق‌گاز، فریزر و ماکرو فر از ورق‌های روغنی استفاده می‌شود.
  • ماشین‌آلات صنعتی و تجهیزات کشاورزی: ساخت بدنه و قطعات ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی، ماشین چمن‌زنی و وسایل کشاورزی.
  • سایر موارد استفاده: مخزن حمل و نگهداری آب و سوخت، بدنه هواپیما، تجهیزات روشنایی و تابلوسازی، کابینت سازی، پانل و قفسه، پره‌های رادیاتور و قطعات پکیج و یراق‌آلات.

نکات مهم هنگام خرید ورق روغنی

هنگام خرید ورق به چند نکته مهم توجه کنید تا درنهایت یک خرید خوب داشته باشید:

  • تاریخ تولید و مصرف ورق: همان‌طور که گفتیم ورق‌های روغنی دارای تاریخ‌مصرف هستند که برای ورق‌های St13 و St14 بین 6 تا 8 ماه پس از تولید و ورق‌های St12 تا 18 ماه پس از تولید است.
  • کارخانه تولیدکننده: هنگام خرید ورق توجه کنید که حتماً از برند کارخانه‌های خوش‌نام و باکیفیت خرید کنید.
  • فاصله زمانی بین خرید تا مصرف: اگر فاصله زمانی بین خرید تا مصرف ورق‌ها زیاد باشد، احتمال اینکه تاریخ‌مصرف ورق بگذرد و ورق حین پرس‌کاری پاره شود بالا می‌رود.

لیست قیمت ورق روغنی

قیمت ورق‌های روغنی به عوامل مختلفی مانند قیمت جهانی سنگ‌آهن، قیمت ارز، قیمت حامل‌های انرژی، هزینه حمل‌ونقل، هزینه گمرک، میزان ورق تولیدی کارخانه‌ها، میزان تورم جهانی و میزان تقاضای بازار بستگی دارد؛ بنابراین قیمت این محصول روزانه درحال تغییر است و لیست قیمتی آن هرروز درحال به‌روزرسانی است.

لیست قیمت و خرید اینترنتی انواع ورق روغنی

کاربرد ورق روغنی چیست؟

ورق روغنی در زمینه های زیادی کاربرد دارد. بسیاری صنایع و مشاغل وابسته به ورق های روغنی هستند. در زیر به بخشی از کاربرد ورق های روغنی اشاره خواهیم کرد.

مبلمان فلزی 

ساخت وسایل فلزی قابل استفاده در ادارات از رایج ترین کاربرد ورق های روغنی است. معمولا در تمام ادارات یک میز یا فایل فلزی برای نگهداری از اسناد و مدارک معتبر از جنس ورق روغنی یافت می شود.

ساخت و ساز

بیشترین کاربرد ورق روغنی قطعا در صنعت ساختمان سازی می باشد.به عنوان مثال در پروفیل های ساختمانی و ساخت درب و پنجره از ورق روغنی استفاده می شود.

صنعت خودرو

ورق روغنی همچنین در ساخت بدنه خودروها و انواع قطعات خودرو به کار گرفته می شود.

لوازم خانگی

استفاده از ورق روغنی در ساخت لوازم مورد استفاده در منزل نیز بسیار گسترده است. در لوازم برقی خانگی مانند یخچال فریزر، ماکروفر، اجاق گاز، در ساخت رادیاتور ها، ساخت کابینت ها، و انواع یراق آلات از ورق های روغنی استفاده می شود.

ورق های روغنی برای بسیاری کاربردهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. مصارفی مانند تابلوسازی، تجهیزات روشنایی، ساخت اجزاء و قطعات کشاورزی، ساخت انواع قطعات صنعتی، تولید ماشین های چمن زنی، ساخت طبقه بندی ها، مخازن آب و سوخت، جعبه ها و ظروف مخصوص و بسیاری کاربردهای مختلف دیگر.

 

برای اطلاع از لیست قیمت آجر نسوز در اصفهان با شماره های ۰۹۱۳۱۱۷۱۱۳۱ و ۰۳۱۴۵۸۵۲۴۹۱ تماس بگیرید. تا مشاوران ما بهترین آجر نسوز قیمت مناسب برای شما را با کمترین قیمت و بالاترین کیفیت موجود در بازار معرفی کنند.

 

ابعاد ورق روغنی موجود در بازار

ضخامت انواع ورق روغنی در محدوده 3-0.3 میلی متر و عرض استاندارد آن در محدوده 125-100 میلی متر می باشد. همچنین این ورق ها را می توان در سه سایز و اندازه استاندار به صورت زیر دسته بندی کرد:

1.1830 میلی متر
2.2440 میلی متر
3.3050 میلی متر

دسته بندی ورق روغنی

بسته به آلیاژ مورد استفاده در ورق های روغنی به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

ورق روغنی معمولی: st12
ورق روغنی نیمه کشش: st13
ورق روغنی فوق کشش: st14

شناخت مزایای ورق های روغنی

انواع ورق های روغنی دارای مزیت های فراوانی برای استفاده در صنایع مختلف می باشد که عبارتند از:

  • قدرت بالا در برابر فشار و وزن های زیاد
  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه
  • مقاوم در برابر نفوذ آب
  • مقاومت در برابر خوردگی و ساییدگی
  • مقاومت در برابر اکسید آهن
  • کاربرد در اکثر صنایع
  • شکل ظاهری زیبا
انواع ورق روغنی

فرآیند تولید ورق سرد (روغنی) :

برای تولید ورق‌سرد (روغنی) در ابتدا ورق های سیاه را اسید شویی می کنند. این کار به این دلیل است که پولک هایی که بر روی سطح ورق وجود دارد از بین برود. بعد از آن این ورق ها را چند مرحله نورد کاری سرد می کنند. پس از روغن کاری ورق به وجود آمده که ضخامت کمتری نسبت به ورق اولیه دارد ورق‌سرد (روغنی) تولید می شود. با توجه به عناصری که در این ورق ها موجود است می توانند ویژگی های مختلفی داشته باشند و برای کاربردی خاص مصرف شوند.

 

جمع بندی :

فرآیند تولید ورق روغنی از اسید شویی ورق سیاه، نورد کردن، روغن‌کاری و درنهایت فرآیند آنیل تشکیل‌شده است. ورق‌های روغنی نسبت به نورد گرم دارای مقاومت و دقت ابعادی بالاتر و ضخامت کمتری هستند که سبب کاربرد بیشتر آن‌ها در صنایع مختلف مانند تولید مبلمان، پروفیل‌های درب و پنجره، کابینت‌های فلزی و … شده است. ورق‌های روغنی تولیدشده در داخل ایران از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند که آن‌ها را می‌توان باقیمت مناسبی در بازار آزاد یا بورس خریداری کرد.