مقاله های آجر

تفاوت آجر نما زرد و آجر نما قرمز در چیست؟

تفاوت آجر نما زرد و آجر نما قرمز را بهتر بشناسیم!

 

تفاوت آجر زرد و آجر قرمز نما ، علاوه بر رنگ ظاهری تفاوت‌های دیگری نیز می باشد :

در تفاوت آجر زرد و آجر قرمز نما باید گفت ، آجرنمای زرد معمولا  از خاک رس تهیه می‌شود . ولی آجرنمای قرمز از معادن سنگ شیل که دارای اکسید آهن بالا می‌باشد ، تهیه می‌شود . به طوری که نیاز به افزودن مواد رنگی نمی‌باشد و دوام رنگ به طور دائم ثابت می‌باشد .

تفاوت دوم در تفاوت آجر زرد و قرمز نما این است که درصد جذب آب آجرنمای قرمز بسیار پائین است . به همین دلیل در زمستان در هنگام یخ‌ بندان دوام بیشتری دارد . مناسب جهت استفاده در مناطق سردسیری می‌باشد . همچنین این نوع آجر مناسب جهت شهرهای بزرگ و آلوده و نیز مناطق شرجی با رطوبت بالا می‌باشد . چرا که آجرنمای قرمز رطوبت و آلودگی را به خود جذب نمی‌کند . همین امر باعث می‌شود تا سالیان سال با همان کیفیت اولیه باقی بماند .

سومین تفاوت آجر نمای زرد و آجر قرمز نما در این است که خاصیت ضد سایش آجرنمای قرمز باعث می‌گردد که در بسیاری از کشورهای جهان جهت استفاده در اماکن عمومی نظیر پیاده‌روها و نیز منازل ویلایی به صورت کف فرش استفاده گردد . در صورتی که آجر نمای زرد کمتر دارای چنین خصوصیتی است .

چهارمین تفاوت آجر زرد و قرمز نما ، مقاومت فشاری بسیار بالا در آجر نمای قرمز تولیدی با سنگ شیل است . که آن را در مقایسه با آجر های تولیدی با خاک رس که عموما زرد رنگ هستند متمایز می نماید .

همین تفاوت آجر زرد و آجر قرمز نما باعث گردیده تا در سراسر اروپا ، آمریکا ، چین و کشورهای آسیای میانه از این نوع آجر استفاده می‌گردد.

آجر قرمز :

آجر قرمز از 90 درصد شن و 10 درصد آهک تولید می شود . تحت حرارت زیاد بخار قرار می گیرد . این روش autoclave نامیده می شود . رنگ یک و نیم مواد براساس رنگ استفاده می شود . بنابراین ، سایه های محصول می توانند طیف گسترده ای داشته باشند .

آجر زرد ، قیمت آجر زرد ، آجر زرد ارزان قیمتآجر زرد :

اولین بار استفاده از آجرهای رنگی در معماری در دهه 1870 در شهرهای مختلف روسیه به چشم می خورد . رنگ زرد خلق و خوی مثبت را تحریک می کند . معماران از ترکیبی از رنگ های آجری با سنگ تراشی های برجسته استفاده می کردند . سطح آجرینگ باقی مانده باز بود . گاهی اوقات فقط برای تکمیل کاشی های سرامیکی استفاده می شود .

آجر نما زرد :

آجر نما زرد بسته به متریال مورد استفاده جهت تولید آجر می تواند رنگ روشن تر یا تیره تری داشته باشد . برای مثال هرچه ماسه مورد استفاده بیشتر باشد آجر رنگ تیره تری دارد . هر چه میزان رس موجود در خاک بیشتر باشد آجر رنگ روشن تر و زردتری دارد .  حتی به میزان عمق خاکبرداری هم بستگی دارد و. هر چه عمق بیشتر باشد و بیشتر از 6 یا 7 متر باشد آجر رنگ تیره تری دارد . یا اگر در عمق 4 یا 5 متری باشد آجر رنگ روشن تری دارد .

لازم به ذکر است خاک مورد استفاده در تولید آجر زرد در کیفیت آجر بسیار موثر است . با بالا بودن ماسه آن رنگ تیره تری به آجر می بخشد . رس بیشتر در خاک باعث روشن تر شدن رنگ آجر می شود .

البته میزان حرارت هم در رنگ آجر نیز تاثیر دارد . به طور مثال اگر حرارت کمتری دریافت کند و در همان حرارت ثابت قرار بگیرد . آجر رنگ گلبهی پیدا می کند ، که این نوع آجر به اصطلاح خام پز می شود . از معایب آن این است که باید سریع این نوع آجر کار شود . در غیر اینصورت معیوب و پوسته پوسته می شود .

علی الخصوص در مناطق شمالی کشور که رطوبت و بارندگی بالاست ممکن است زودتر دچار عارضه پوسته پوسته شدن شود . لذا با بالاتر رفتن میزان حرارت آجر رنگ روشن و زرد پیدا می کند .

آجر قزمز ، قیمت آجر قرمز ، آجر قرمز ارزان قیمتآجر نما قرمز :

اگر در حین تولید آجر از خاک شیل و یا خاک ساوه به همراه رنگ اخری استفاده نمایند آجر قرمز رنگ تولید می شود . البته نوع خاک مصرفی کارخانه ها بستگی به خاک معدن آنها دارد . بعضی معادن خاک رنگ قرمزتر و یا رنگ متمایل به سیاه دارد . یا بعضی از معادن دارای خاک های هستند که آجر حاصل از آن رنگ متمایل به پرتقالی تیره دارد .

لازم به ذکر است در صورتی که از همان پودر شیل استفاده شود استحکام و دوام آجر نما قرمز بسیار بیشتر است . همچنین ماندگاری رنگ آجر نیز بسیار بیشتر است و آب کمتری جذب می کند . تنها رنگ آن کمی به پرتقالی تیره گرایش دارد . البته در صورتی که حرارت کوره پخت را بیشتر کنیم رنگ تیره تری هم پیدا می کند .

ولی اگر مواد مصرفی خاک ساوه و رنگ اخری باشد زیبایی ظاهری آجر بر استحکام آن غلبه می کند . این نوع آجر به مراتب استحکام کمتری دارد و همچنین قیمت کمتری دارد .

توجه به این نکته ضروری است که هر چه خاک مورد استفاده در آجرهای قرمز بیشتر آسیاب شود و ذرات موجود در خاک ریزتر و یک دست تر باشد آجر بسیار با کیفیت تر و زیباتری تولید می شود و حتی این نوع آجر آب کمتری نیز جذب می کند .

 

 

برای اطلاع از لیست قیمت آجر نما قرمز و قیمت آجر نما زرد در اصفهان با شماره های ۰۳۱۴۵۸۵۲۴۹۱ و ۰۹۱۳۱۱۷۱۱۳۱ و ۰۹۱۳۸۱۸۳۱۳۶ تماس حاصل نمائید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *