دسته بندی مصالح ساختمانی

آجر گلبهی چیست؟ لیست قیمت آجرنما گلبهی ترکیبی

اجر گلبهی

آجر گلبهی (ترکیبی) را بهتر بشناسیم

آجر گلبهی

آجر گلبهی بدون توجه به سبک ساختمان موردنظر، می‌تواند یک انتخاب عالی باشد. چرا که در انواع ساختمان‌ها با سبک‌های مختلف کلاسیک یا مدرن، می‌تواند بسیار زیبا و خاص جلوه کند؛ و رنگ و فرمی بی‌نظیر به محیط اطراف ببخشد. این ویژگی‌ها و بسیاری دیگر از ویژگی‌های از این دست، باعث شده‌اند که این نوع آجر توجه ‌معماران و ساختمان سازان بسیاری را به خود جلب کند. آجر گلبهی در واقع با رنگ گرم خود یک ظاهر بسیار دلنشین در نمای درونی و بیرونی ساختمان‌ها ایجاد می‌کند و می‌تواند تلفیقی بسیار زیبا از هنر و معماری را درخانه شما به نمایش بگذارد.

آجر نما گلبهی ، درواقع  یک آجر نمای ترکیبی، متشکل از خاک رس و شیل است. شیل‌ها انواعی از سنگ‌های رسوبی هستند که از رسوب خاک‌های دانه ریز تشکیل شده‌اند و عموما از کانی‌هایی مثل کوارتز، کربنات‌های قلیایی خاکی وکانی‌های رسی تشکل شده‌اند. شیل‌ها معمولا به رنگ خاکستری دیده می‌شوند، اما برحسب نوع ترکیبات موجود در آن‌ها به رنگ‌های قرمز، قهوه‌ای، زرد یا سبز نیز موجودند. هر چه درصد میزان خاک شیل در آن بیشتر باشد رنگ آجر تمایل به رنگ گلبهی دارد و هر چه درصد خاک رس بیشتر باشد رنگ آجر به زرد متمایل می شود .

رنگ همه آجرهای ترکیبی همیشه به صورت یکنواخت و یکرنگ تولید نمی شود زیرا در حین تولید ممکن است هر یک از آجرها میزان شیل یا رس بیشتر یا کمتری دریافت کرده باشند لذا در حین نماکاری یک هارمونی رنگی زیبایی در نما ایجاد می نماید .

میزان حرارت هم در رنگ آجر نیز تاثیر دارد به طور مثال اگر حرارت کمتری دریافت کند و در همان حرارت ثابت قرار بگیرد آجر رنگ گلبهی پیدا می کند ، که این نوع آجر به اصطلاح خام پز می شود و از معایب آن این است که باید سریع این نوع آجر کار شود در غیر اینصورت معیوب و پوسته پوسته می شود علی الخصوص در مناطق شمالی کشور که رطوبت و بارندگی بالاست ممکن است زودتر دچار عارضه پوسته پوسته شدن شود.

ویژگی های آجر نما گلبهی:

  • ساختار و رنگ طبیعی
  • تنوع رنگ بالا
  • ساختار مستحکم و مقاوم
  • ساخته شده از ترکیبات مرغوب
  • مقاوم در برابر یخ زدگی
  • جذب آب مناسب
  • قیمت مناسب
  • تراکم در ساختار
  • فاقد شوره
  • تولید شده در ابعاد متفاوت
  • ثبات و عدم تغییر رنگ در برابر عوامل مختلف محیطی
  • مقاومت در برابر ساییدگی و خراشیدگی

کاربردهای آجر نمای گلبهی:

انواع مختلف آجرهای گلبهی، کاربردهای فراوانی دارند. از جمله این کاربردها می‌توان به استفاده از آن‌ها برای نمای داخلی و خارجی ساختمان‌ها، ساخت سوله‌ها و استفاده از انواع رنگ‌های تیره‌تر آن برای ساخت بناهای تاریخی چون ساخت موزه‌ها و مسجدها اشاره کرد. با توجه به ساختار مستحکم و مقاومت بالای این نوع آجر نسبت به شرایط آب و هوایی مختلف، می‌توان در انواع اقلیم‌ها و شرایط آب و هوایی مختلف، به مدت چندین سال از آن استفاده کرد.

اجر گلبهیطول عمر آجر گلبهی:

انواع آجر نماها، از جمله آجر گلبهی طول عمر بسیار زیادی دارند. برای اثبات این ادعا کافیست نگاهی به بناهای تاریخی بیندازید که از انواع مختلف این نوع آجر ساخته شده‌اند، که گاها قدمت آنها به صدها سال می‌رسد. چون تنوع رنگ و وجود رنگدانه در ساختار آجر گلبهی، ناشی از خاک‌های معدنی موجود در آن است و رنگ مصنوعی در ساختار آن وجود ندارد. عوامل مختلف محیطی نمی‌توانند موجب تغییر رنگ در آن شوند، پس رنگ آن نیز با گذر زمان تغییری نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *